Blaakhaven – Rotterdam

Blaakhaven Rotterdam

Toepassing
Trillingsisolatie gebouw
Constructeur
Aronsohn
Oplossing
Stravibase SEB, Stravifloor Prefab

Akoestisch adviseur
Peutz

Blaakhaven is gebouwd tegenover Station Blaak in Rotterdam en bestaat uit twee gebouwen die zijn gescheiden door een binnenhof. In deze gebouwen is een kantoor en hotel gevestigd met een totaaloppervlak van 9.000 m2. Onder de gebouwen bevindt zich de Willemsspoortunnel, welke onder de Nieuwe Maas doorloopt. Bij de bouw van deze tunnel zijn op een aantal tunnelmoten extra voorzieningen aangebracht. Op deze zogenaamde voorinvesteringen kunnen, deels zonder aanvullende fundering op de tunnel, gebouwdelen worden gerealiseerd.

Oplossing

Om ongewenste trillingsniveaus en contactgeluidniveaus in de gebouwen ten gevolge van treinpassages in de tunnel te voorkomen is onderzoek gedaan naar de te verwachten niveaus en is een advies uitgebracht met betrekking tot de toe te passen trillingreducerende maatregelen. Het advies luidt dat er tussen de voorinvestering en de gebouwdelen die op de voorinvestering worden geplaatst trillingsdempers toegepast moeten worden met een afveerfrequentie van maximaal 10 Hz.

Op basis van dit advies zijn trillingsdempers uitgewerkt en geplaatst van het type Stravibase SEB met een afveerfrequentie van 8-10 Hz. De Stravibase SEB is opgebouwd uit een vezelcementplaat van 18 mm met daaronder verlijmd hoogwaardig natuurrubber steunen van CDM Stravitec. Door een aantal van deze akoestische opleggingen is een dook opgenomen in het ontwerp voor extra horizontale stabiliteit. Voor deze doken is een huls gemaakt van akoestisch materiaal om ervoor te zorgen dat er geen contactbrug ontstaat tussen de ontkoppelde delen.

Daarnaast is voor een aantal ruimten in het kantoor een zwevende vloer uitgewerkt en geplaatst van het type Stravifloor Prefab.

Praktijkfoto’s