Cascade Alkmaar – duurzame appartementen
Toepassing Trillingsisolatie gebouw | Constructeur Berkhout Tros Bouwadviseurs |
Oplossing Stravibase SEB, Stravibase VHS, Stravibase Raft | Adviseur trillingen Movares |
Hoofdaannemer Bot Bouw | Architect Caas Architecten |
Midden in het hart van Alkmaar ontstaat een unieke woonplek van 87 duurzame appartementen genaamd Cascade, waar het concept van ‘samen leven’ centraal staat. Doel is het creëren van een microdorp binnen de stad, waar bewoners elkaar ontmoeten en ondersteunen. Voorzieningen zoals een gezamenlijk dakterras en geplande buurtborrels dragen bij aan deze gemeenschapssfeer. Met de grootste groene gevel in Alkmaar biedt Cascade een verfrissende, natuurlijke woonomgeving, een stap verwijderd van het Station Alkmaar.
Uitdaging
Gelegen naast het spoor en nabij het station biedt Cascade grote voordelen voor de toekomst, gezien de groeiende vraag naar toegankelijkheid en de stijgende grondprijzen. Het is echter cruciaal om aandacht te besteden aan de leefbaarheid van de bewoners. Het voorkomen van trillingshinder is een belangrijk aandachtspunt bij het bouwen naast het spoor. Daarnaast kan laagfrequent contactgeluid een bron van irritatie zijn voor mensen die dicht bij het spoor wonen.
Oplossing
Delta-L heeft, in samenwerking met het bouwteam, een effectieve oplossing geboden om trillingshinder en laagfrequent contactgeluid te voorkomen door trillingsisolatie onder het gebouw toe te passen, ook wel bekend als het ‘afveren’ van de constructie. Na zorgvuldig trillingsonderzoek van Movares is de afveerfrequentie gekozen om de door de trein opgewekte trillingen optimaal te isoleren, in dit geval 6-7 Hz.
Er zijn twee soorten trillingsisolatoren geïmplementeerd op de betonnen fundering: het Stravibase SEB en het Stravibase VHS systeem. De Stravibase SEB opleggingen bestaan uit een bekistingsplaat met daaronder natuurrubber steunen verlijmd van het type CDM-81 en CDM-82. Voor plaatsen met een hoge belastingsconcentratie is het Stravibase VHS systeem, bestaande uit natuurlijk rubber type CDM-83 en staal, toegepast. Boven deze trillingsisolatoren is een prefab betonnen balk geplaatst, waarop de rest van het gebouw is opgebouwd.
Verder is het Stravibase Raft systeem ingezet om te zorgen dat de prefab balk, die op de trillingsisolatoren ligt, geen hard contact maakt met de ernaast gestorte betonnen vloer. Dit bestaat uit matten van 20 mm dik, voorzien van horizontale buffers om de opgegeven horizontale krachten te kunnen overbrengen tussen de balk en de betonnen vloer ernaast.