OV Terminal – Breda

OV Terminal Breda – 7 sporen en 3 perrons

Toepassing
Trillingsisolatie gebouw of deel van constructie
Constructeur
Bartels
Oplossing
Stravibase SEB
Akoestisch adviseur
RoyalHaskoningDHV, LBP|SIGHT

In Breda wordt op en rond de locatie van het huidige station een groot nieuw complex gerealiseerd waarin openbaar vervoer, reizen, wonen, werken en winkelen op een moderne en comfortabele manier zijn geïntegreerd.

Het nieuwe station telt 7 sporen en 3 perrons, waar 16 treinen per uur kunnen stoppen, waaronder 4 HSL-shuttles en er is een busperron met ruimte voor 20 bussen (capaciteit voor ca. 57.000 treinreizigers en 38.000 busreizigers per dag). Het complex bevat: ca. 150 luxe appartementen, ruim 20.000 m2 kantoorruimte, ca. 9.000 mwinkels, 4 horecagelegenheden, stalling ruimte voor meer dan 4.200 fietsen, parkeerruimte voor 720 auto’s op het dak van de terminal en een grote voetgangerstunnel die het huidige stationsplein en de wijk Belcrum met elkaar verbindt.

Oplossing

Aangezien de woningblokken met de appartementen direct naast het spoor zijn gesitueerd is het noodzakelijk om de trillingen van het treinverkeer te isoleren voordat ze in de constructie terecht komen. Indien deze trillingen niet voldoende geïsoleerd zouden worden, zou de hinder van het contactgeluid – dat voorkomt uit de trillingen – leiden tot een onleefbare situatie in de woningen. De akoestische adviseur heeft onderzoek gedaan naar de benodigde mate van trillingsisolatie en heeft geëist dat de woningenblokken afgeveerd moeten worden op trillingsdempers met een initiële afveerfrequentie van 5 Hz.

Delta-L heeft de benodigde trillingsdempers ontworpen en geleverd. Om aan de akoestische eis te voldoen zijn de trillingsdempers (type Stravibase SEB) opgebouwd uit een 18 mm vezelcementplaat met daaronder verlijmd polyurethaanschuim steunen van het type CDM-99 van afmeting 120 x 130 x 100 mm.

De trillingsdempers veren in onder belasting en zijn zo uitgewerkt dat de invering overal gelijk is wanneer de volledige belasting aanwezig is. Aan het proces van de toenemende belasting per bouwfase en bijbehorende invering van de trillingsdempers is bij dit project extra aandacht besteedt. Belangrijkste reden is de afhanging van het parkeerdek (perronoverkapping die aan de Noorzijde afsteunt op de kantoren en aan de Zuidzijde op de woningblokken A en B), waardoor de belasting tijdens de bouw niet gelijkmatig wordt opgebouwd. In overleg met de constructeur is hier een oplossing voor gevonden..

Praktijkfoto’s